Kategória: Hagyományos könyvkritika

Amikor a 2000-es évek közepén az első (szép)irodalommal, könyvekkel, olvasással kapcsolatos blogjaimmal kísérleteztem, és különféle bejegyzés típusokat (olvasónapló, széljegyzet, mikroblogolás stb) alkalmaztam, az egyik első visszatérő beszólogatós  kommenttípus volt, hogy :

nehogy azt hidd ám, hogy kritikaírás, ami csinálsz“.

Mint mindenkinek, aki online publikációkkal foglalkozik, nekem is meg kellett tanulnom az évek során, hogy mindig is lesz az olvasóknak egy rétege (keserűbb, depresszívebb napokon könnyebben érzi úgy az ember, hogy  csakis ilyen olvasótípus létezik),  amelyik nem veszi a fáradtságot, hogy utánanézzen annak, hogy kinek a posztja alatt kommentel, ráadásul amúgy is csak saját frusztrációját akarja levezetni egy random bloggeren. Nyilván, rendszerint egy-két kattintással utána lehet járni, hogy  legalább száz  “igazi” kritika szerzője vagyok, amelyek hagyományos irodalmi/kulturális/tudományos folyóiratokban jelentek meg, így köszönöm szépen a “felvilágosítást” (vesd össze: “mansplaining”), de tudatában vagyok annak, mit is művelek.

Ennek a tanulási folyamatnak és tanulságainak mementójaként mindenesetre alkalmazom a hagyományos könyvkritika kategóriát.

#kádárahibás (Bartis Attila: A vége)

#kádárahibás (Bartis Attila: A vége)

Másfél évtizedet volt kénytelen várni mind a szűk szakmai, mind a szélesebb olvasóközönség, hogy a nagysikerű A nyugalom után egy újabb Bartis-regényt vehessen kézbe. A 2015 őszén megjelent A vége címet viselő könyvet ráadásul terjedelme…

Ismerős idegenek

Ismerős idegenek

Otthonosan érezheti magát Orhan Pamuk Cevdet Bey és fiai című regényében az az olvasó, aki kedveli a klasszikus európai családregényeket. Időnként azonban egy másfajta ismerősségérzéssel is szembesülni vagyunk kénytelenek, és ennek már valószínűleg nem örül…

Múltidézés és balítélet (Rakovszky Zsuzsa: Szilánkok)

Múltidézés és balítélet (Rakovszky Zsuzsa: Szilánkok)

Némiképp leegyszerűsítve a jelenséget, egy történelmi regény szerzője előtt alapvetően  két  lehetséges út áll: egyrészt a jelenkorból visszatekintve mintegy a múlt homályába  vesző, nehezen rekonstruálható emlékek utáni nyomozás eredményeként tálalja az olvasó előtt a megjeleníteni…

Panelnihil (Joanna Bator: Homokhegy)

Panelnihil (Joanna Bator: Homokhegy)

Homokhegy panelházai az egyforma kockákra vágott, egyforma formákba szabott életek szimbólumai. Bár kislány korában földesurakról, később jómódú nyugatnémetekről ábrándozik, vagy éppen a gyűlölve rajongott Leoncióról fantáziál, Jadzia Chmura végül is éppen ebben az egyformaságban érzi,…

Szívtúladagolás (Kőrösi Zoltán: Szívlekvár)

Szívtúladagolás (Kőrösi Zoltán: Szívlekvár)

Kőrösi Zoltán Szívlekvár című regénye kétarcúságával nehéz helyzet elé állítja a kritikust. Mágikus realista keretek közé illeszteni a 20. század középső harmadának regényszerű felidézését, s ezáltal egyszerre tenni ingataggá és egyben felszabadulttá az értelmezési kereteket…

Ne légy sznob!

Ne légy sznob!

Noha Carlos Ruiz Zafón A mennyország fogságában című regénye explicite Alexandre Dumas Monte Cristo grófja című művének újraírása, úgy gondolom, érdemes már rögtön a kritika elején megemlíteni egy másik világhírű történetet, Umberto Eco A rózsa…