Hagyományos könyvkritikaKönyvKortárs magyar irodalomKritikaTizennyolcadik századTörténelmi fikcióTörténelmi regény
A rutintalanság harmóniátlansága (Pintér Tibor: A harmónia tébolya)
- Fontos befogadói, ez esetben nézői tapasztalat 2022 nyaráról: A Julia Davis által ít dark comedy, a Nighty Night főszereplője, Jill Tyrell (akit maga Davis alakít) szintén szorongáskeltően „valósághű” párbeszédek résztvevője, de teljesen más megközelítésből. Az a mód, ahogyan az elfuserált nárcisztikus pszichopata "szőkenő" karakter folyamatosan roncsolja, dekonstruálja egy fiktív alkotásokban, főleg egy tévés komédiában megszokott tiszta, áttetsző, közérthetően megkomponált párbeszédek lehetőségét, és úgy téríti ki a dialógusokat a normális medréből, hogy a másik fél tulajdonképpen észre sem veszi, ezáltal okozva igazán szorongást a nézőben, főleg a történet elején, mikor még szoknunk kell annak világát, szándékolt párbeszéd- és karakterépítési mód, funkcióval bír, méghozzá talán épp a legfontosabbal, hiszen enélkül nem az lenne a Nighty Night, ami. Újraolvasva A harmónia tébolyában korábban kifogásolt jelenetet a bizalmaskodó kastélygondnokkal azonban továbbra is csak szimplán egy rosszul megírt felesleges párbeszédnek tűnik[↩]
- Amikor Kerékgyártó István Rükverc című kötetéről írt recenziómnak (Népszabadság, 2012 november 17.) a Csak baseball-ütővel ne! címet adtam, sokan reflexszerűen naívsággal, a „való világ” nem ismeretével vádoltak meg. Pedig egyszerűen csak arról írtam, hogy ami bár a valóságban létező jelenség – vidéki kisvállalkozói közegben az 1990-es években felnőve is lehetett olyan emberekkel akaratlanul is összetalálkozni, akik a konfliktusaikat így oldották volna meg legszívesebben –, egy irodalmi alkotásban paradox módon könnyen valószerűtlennek, ostoba vagy ügyetlen klisének hat. Ugyanez a helyzet az olyan klisékkel, mint amikor egy film- vagy tévésztárról az első, de sok esetben egyetlen „fontos” tudnivaló, hogy kokózik és kurvázik. Tudunk rá hozni kismillió példát a valóságból, de egy fikcióban gyakorta erőltetett és otromba megoldásnak tűnik a motívum használata.[↩]
- Úgy gondolom, Molnár T. Eszter az egyik ilyen alkotó, akinek nem mellesleg szintén a Prae Kiadó Krimi Ma sorozatában megjelent Szabadesés című regényéről itt írtam. És újraolvasva azt az írásomat, látom, ez a bizonyos nyelvi dilemma már akkor is intenzíven foglalkoztatott[↩]