Borítórészlet Rakovszky Zsuzsa Az idők jelei című kötetéhez

A túlságosan kiművelt beszédű szolgálólány meséje (Rakovszky Zsuzsa: Az idők jelei)

Alapvetően a legtöbb esetben praktikus választásnak tűnik egy valós történelmi eseménysort egy olyan egyes szám első személyű narrátorral elmondatni, aki a központi […]

Jessie Burton: The House of Fortune könyvborító részlet

Leamortizált lehetőségek tárháza (Jessie Burton: The House of Fortune)

Az elmúlt bő egy évtized alatt volt szerencsém több olyan 17. századi németalföldi közegben játszódó regényt olvasni, melynek történetszövésében mindig van egy […]

Részlet Richard Harris Act if Oblivion című könyvé ek birítójából

Egy aláírás ára (Robert Harris: Act of Oblivion)

Végigtekintve a rendelkezésünkre álló valós történelmi forrásokon, könnyen belátható, miért is kiváló fikciós alapanyag az I. Károly király halálos ítéletét aláíró férfiak, […]

Nagy Hajnal Csilla Hét ímű könyvének borítórészlete . Papp Rita terve.

Különállóságunk által egybeolvadva (Nagy Hajnal Csilla: Hét)

Történetek egy-egy közös karakter által egymásba fonódó láncolatát megalkotni régóta ismert elbeszélői mód, mely során az emberi élet kapcsolatainak véletlensége, ugyanakkor szükségszerű […]

Pethő Anita könyvkritikája Kőrösi Zoltán Szívlekvár című regényéről

Szívtúladagolás (Kőrösi Zoltán: Szívlekvár)

Kőrösi Zoltán Szívlekvár című regénye kétarcúságával nehéz helyzet elé állítja a kritikust. Mágikus realista keretek közé illeszteni a 20. század középső harmadának […]

Borítórészlet Pintér Tibor A harmónia tébolya ímű regényéhez. Szalay Miklós tervezése

A rutintalanság harmóniátlansága (Pintér Tibor: A harmónia tébolya)

Jelenkori (késő 20. vagy 21. századi) nyomozó és múltbeli megoldatlan eset kettőse gyakorta használt formátuma a történelmi fikciónak, különösen azoknak, amelyek a […]

Részlet Milbacher Róbert Léleknyavalyák című regényének borítójából.

Irodalomelméleti nyomozás a főszereplő után (Milbacher Róbert:Léleknyavalyák)

Elsősorban a múlt fikciós reprezentációjának lehetőségeivel foglalkozó irodalmárként számtalan variációját tapasztaltam már meg annak, hogy egy adott alkotás olvasása (vagy megtekintése) közben […]

Pethő Anita könyvkritika futballnosztalgia

Öngól (Kőrösi Zoltán: Az utolsó meccs)

A magyar foci nem sport, hanem vallás, a nézők pedig nem egyszerűen a sportszerető közönséget, hanem beavatottak és beavatandók közösségét alkotják. Legalábbis […]

Pethő Anita könyvkritikája Timur Vermes Nézd ki van itt című regényéről

Hát ez tényleg durva (Timur Vermes: Nézd ki van itt)

Mondhatnánk, régi trükk egy fikciós alkotásban más korokban élt (ismert) embereket feltámasztani – példának okáért már Mikszáth Kálmán is élt vele – […]